Ирак представи амбициозен пътно-железопътен проект за Европа и Близкия изток

Ирак представи амбициозен план за превръщането си в регионален транспортен център чрез развитие на пътната и железопътната си инфраструктура, свързваща Европа със Залива и други страни от Близкия изток, предаде АФП.


След като бъде завършен, проектът на стойност 17 млрд. долара, известен като "Пътят на развитието", ще обхване цялата територия на страната и ще се простира на 1200 км от северната граница с Турция до Персийския залив на юг.

Министър-председателят на Ирак Мохамед Шиа ал-Судани обяви проекта по време на конференция с представители на министерствата на транспорта на Иран, Йордания, Кувейт, Оман, Катар, Саудитска Арабия, Сирия и Обединените арабски емирства.

"Виждаме този проект като стълб на една устойчива непетролна икономика, връзка, която обслужва съседите на Ирак и региона, и принос към усилията за икономическа интеграция", заяви Судани.

Въпреки че са необходими допълнителни обсъждания, всяка държава, която желае, "ще може да осъществи част от проекта", заяви транспортната комисия на иракския парламент, като добави, че проектът може да бъде завършен за "три до пет години".

Опустошеният от войната и обхванат от ширеща се корупция, богат на петрол Ирак страда от разрушена инфраструктура. Пътищата му са в ужасно състояние, а тези, които свързват столицата Багдад със северната част, пресичат райони, в които остатъците от групировката "Ислямска държава" продължават да извършват спорадични нападения.

Судани е поставил като приоритет възстановяването на пътната мрежа на страната, както и модернизирането на неработещата електрическа инфраструктура.

Развитието на пътния и железопътния коридор ще позволи на Ирак да се възползва от географското си положение, като целта е страната да се превърне в транспортен център за стоки и хора, движещи се между Персийския залив, Турция и Европа.

Вече е започнала работата по увеличаване на капацитета на търговското пристанище Ал-Фау, на брега на Персийския залив, където контейнеровозите ще се разтоварват, преди да се отправят по новите пътни и железопътни връзки.

Проектът включва и изграждането на около 15 гари по маршрута, включително в големите градове Басра, Багдад и Мосул, както и до турската граница. /БГНЕС