Възходът на ИИ: от унищожаването на работни места до създаването на нови

Възходът на изкуствения интелект ще унищожи работни места - но и ще ги създаде. И ако не сте успели да заемете позиция за стотици хиляди долари в Netflix, има много нови позиции, някои от които в изненадващи области.


Разговорът за изкуствения интелект и работното място разбираемо е доминиран от негативните страни - след като десетилетия наред автоматизацията елиминираше работните места в производството, хората в сектора на услугите се притесняват, че ще бъдат заменени от "роботи".

Но всяка технологична промяна създава, не само унищожава работни места. Изкуственият интелект - поне в сегашната си итерация, която използва големи набори от езикови данни за създаване на текст, аудио и видео - не е по-различен. Това, което може би е изненадващо, е видът на работните места, които той ще създаде.

Какви работни места се създават в момента?

Най-видимите и очевидни нови роли са за тези, които имат умения за кодиране и разработване, за да помогнат за изграждането на модели на ИИ или за адаптирането им за конкретни цели.

Не всички тези длъжности са за специалисти по ИИ - има стартъпи, които се занимават с адаптиране на ИИ, като ChatGPT, за да бъдат подходящи за конкретни роли в специализирани предприятия, като например да изпълняват ролята на агенти за обслужване на клиенти за определени индустрии или дори на асистенти за онлайн продажби.

Създават ли се вече нови видове работни места?

Съществуват драстично различни компании, които навлизат в революцията на изкуствения интелект, макар и на този етап в по-малък мащаб от новите роли в областта на развойната дейност. Една от тях, която привлече особено внимание, е обявата на Netflix за продуктов мениджър за нейната "платформа за машинно обучение", не на последно място защото посоченото "възнаграждение" е от 300 000 до 900 000 долара.

На фона на това, че сценаристите и актьорите стачкуват частично заради въздействието на изкуствения интелект върху собствените им роли, обявата за работа предизвика значителен отпор. В нея не се споменава изрично автоматизацията на писателските или актьорските роли, но се съдържат формулировки като "стимулиране на иновациите" и предлагане на "персонализация на членовете" с "възможно най-голямо въздействие".

Не всички нови длъжности, създавани от ИИ, обаче предлагат най-високо ниво на заплащане - през април британската група NewsQuest обяви длъжност "репортер, задвижван от ИИ". Новият служител ще "работи със система с изкуствен интелект, за да ви помага да пишете новинарските си статии", като гарантира, че "цялото създадено съдържание отговаря на правните и етичните стандарти", като същевременно ще трябва да "постига и надхвърля целите за гледане на страници". Възнаграждението за всичко това е заплата от 22 000 паунда.

Този тип роля се основава на идеята, че в момента използването на модели с изкуствен интелект и постигането на добри резултати е квалифицирана задача. Използването на много конкретни подсказки дава по-добри резултати от неясните запитвания, а потребителите трябва да имат поглед за това кога моделът на ИИ изглежда, че дава фактическа информация, но всъщност "халюцинира" - съчинява неверни "псевдофакти".

Дали някои роли, създадени от ИИ, са временни?

Това определено е вярно - моделите на ИИ разчитат да бъдат "обучени" върху данни от реалния свят. За езика тези данни съществуват естествено, но за други употреби (като например разпознаване на светофари) ИИ се нуждае от специални инструкции.

Тези роли очевидно няма да останат завинаги. Например всички компании, които се занимават автонoмно управление на автомобили, наемат "тестови шофьори" за своите автомобили без шофьори. Но много роли изпълняват подобна цел, макар и далеч по-малко видима. Ярък пример за това е репортажът на Бюрото за разследваща журналистика от миналата година, който показва, че работниците на Amazon в складовете в Обединеното кралство трябва да сортират стоките по определен начин, за да може изкуственият интелект да ги открие.

На работниците в Индия и Коста Рика се плаща да прекарват по цял ден, за да помогнат за обучението на изкуствения интелект - всичко това с крайната цел изкуственият интелект да ги замени.

Кои роли ще се запазят?

Алисън Гоу, бивш висш мениджър в Reach (издател на Mirror, Express и много местни издания), която е проучвала ИИ в медийните компании, смята, че най-добрите перспективи за дългосрочното му използване са там, където технологията се използва за подобряване или трансформиране на съществуващи роли, поемащи монотонни задачи.

"Очаквам да се въведат длъжности на редактори с изкуствен интелект, защото в крайна сметка някой ще трябва да носи отговорност и да добавя журналистически контрол към генерираното съдържание", казва тя.

Гоу излага оптимистичната версия на събитията за новинарската индустрия: "Очаквам да видим повече автоматизация на полезното съдържание, като например прогнозите за времето и репортажите от мачове в спорта, и се надявам, че ще видим ИИ да се използва и за по-голяма достъпност - например услуги за транскрипция или превод, или текст в аудио."

Не съм с технически умения - има ли някакви предимства за мен?

Предполага се, че правните и човешките ресурси в компаниите могат да бъдат полезни за ИИ. Гоу е сред тези, които са на различно мнение, като смята, че ИИ може да изисква точно обратното.

Ще има много трудни въпроси, които ще трябва да се решават в съдилищата, в парламента, с профсъюзите и други - по въпроси от авторското право до трудовото право и други - и предприятията ще се нуждаят от по-големи екипи, за да се справят с тях, казва тя.

"Отделите за човешки ресурси и правните отдели ще се разширяват, за да включат повече експерти или да сключат договори с независими експерти", заключава Гоу. "Това ще отвори изцяло ново поле за оплаквания."

Може би има надежда и за работните места, изискващи човешко отношение. По същия начин, по който някои компании върнаха кол центровете си в Обединеното кралство като знак за първокласно качество, наличието на истински човешки агенти за обслужване на клиенти може да се превърне в знак за качество. Това би могло да доведе до повишаване на значението на така наречените "меки умения" и умения за обслужване.

Каквото и да направи изкуственият интелект на работното място, не е задължително хората, които използват технологията, да бъдат победители. /БГНЕС

----------------------------------

Джеймс Бол за „Гардиън“

Тагове: