Китайски фирми от различни сектори постепенно преместват производството си в САЩ заради високите мита и това ще остане тенденция в близко бъдеще, съобщи „Саут Чайна Морнинг Пост“.
След поредица от стъпки в търговската война допълнителното „реципрочно“ американско мито за китайски стоки достигна 125%, митото на КНР за американски стоки също е 125%. Освен това САЩ имат още едно 20-процентно мито за Китай, наложено по обвинение, че не прави достатъчно за борба със синтетичните наркотици.
„През последните седмици китайски производители в различни сектори - от нефтохимията до чаши - тихо, но бързо се насочват към създаване на нови предприятия в САЩ в опит да избегнат най-лошите последици от ескалиращата търговска война между САЩ и Китай“, се казва в статията.
Вестникът дава за пример собственик на фирма за оригинални подаръци на име Джоу, който от април насам работи усилено, за да открие нова фабрика в Далас, Тексас. Той разказва пред изданието, че в продължение на седмици е работил на 14-часови смени, опитвайки се да намери складове, да организира доставки и да получи работни визи за САЩ за служителите си, тъй като новата фабрика трябва да отвори врати през май. Джоу заяви, че преместването на производството в САЩ е било труден процес, но смята, че няма избор, тъй като ако не намери начин да заобиколи увеличението на митата, бизнесът му вероятно ще се бори за оцеляване. „На САЩ се падат почти 95 % от нашите поръчки. Това не е пазар, който можем да си позволим да загубим“, казва той.
Отбелязва се, че за компанията на Джоу, която изработва персонализирани подаръци като чаши и тениски с щампа, решението на администрацията на Доналд Тръмп да премахне правилото „de minimis“, което освобождаваше малки количества стоки от вносни мита в САЩ, е голям удар. Доскоро компанията му изпращаше хиляди пратки на ден за САЩ без мито; сега тези пратки подлежат на облагане с 90 % такса, което може да доведе до рязко повишаване на разходите за доставка.
Вестникът подчертава, че производството в САЩ ще позволи на Джоу да избегне митата, но това има и много недостатъци, тъй като работната ръка в Щатите е скъпа, а правилата за наемане на работа са много по-строги, отколкото в Китай. Затова той планира да произвежда в завода в Далас само стоки, които изискват минимален ръчен труд.
„Китайските фирми ще намерят начини да се адаптират. Американците ще продължат да се нуждаят от тези стоки и ще продължат да ги купуват от китайски компании, само че по други канали“, казва Джоу, който планира да продължи да произвежда в САЩ, дори ако двете най-големи икономики в света постигнат споразумение за намаляване на търговската война.
Изданието пише, че много други китайски износители също избират подобен подход. Така например Жу Нинг, който ръководи консултантска компания, помагаща на китайски компании да локализират производството си в САЩ, споделя, че само през последните четири месеца е получил поне 100 искания - толкова, колкото е получил през цялата минала година. Чжу Нинг предупреди, че фирмите трябва да адаптират бизнес стратегиите си към американския пазар, за да увеличат печалбите си. Според него „високоавтоматизираните производствени линии са по-подходящи за производството в САЩ, разходите за труд в САЩ остават високи, а ефективността на труда не е на нивото на тази в Китай“.
Собственикът на предприятие за електронни компоненти в Шънджън, южната китайска провинция Гуандун, с фамилно име Ли, споделя това мнение, след като по-рано този месец откри нов завод в Рино, Невада. За разлика от производствената линия в Шънджън, казва той, заводът в Невада се фокусира върху сглобяването на сензорни модули, които имат скромни вериги за доставки и изисквания за работна ръка. Според него „най-голямото предизвикателство за китайските фирми, които откриват заводи в САЩ, е липсата на цялостна верига за доставки“. Компаниите често срещат трудности при набавянето на материали или оборудване, дори ако са готови да платят повече. Въпреки това, Ли посочи, че „преместването все още си заслужава“. Местното производство в САЩ предлага не само възможност за избягване на митата, но и за получаване на по-високи печалби. „Да, разходите ми ще се увеличат, но няма да е толкова лошо, колкото 145-процентното мито. Нашата цел е да запазим съществуващия обем на поръчките, като същевременно останем в играта на същото ниво като нашите конкуренти“, казва той.
Междувременно Йе Инмин, основател на базираната в Пекин консултантска фирма за химически и енергийни продукти Chem1, заяви пред вестника, че за китайските нефтохимически рафинерии изграждането на заводи в САЩ сега изглежда като логична стъпка. Той заяви, че компаниите са внасяли суровини от САЩ и след това са изпращали готовите продукти обратно в Щатите след преработка, но този бизнес модел сега може да доведе до двойното плащане на високи вносни мита.
Йе Инмин добави, че през следващите две години вероятно ще има „значителна вълна“ от инвестиции от китайски нефтохимически компании, които ще навлязат на американския пазар.
Събеседниците на вестника са съгласни, че преместването на производството в САЩ ще остане тенденция за китайските заводи за известно време. І БГНЕС