Йонко Иванов: Въвеждането на таблет при изпита по кормуване е държавен рекет, масово ще има скъсани

По европейската система и европейския начин на изпитване никъде маршрутизацията по таблет не е приложена до момента. Ние винаги сме новатори на нещо измислено, което носи пари на държавата и ощетява гражданите ѝ.

Това е държавен рекет, който цели повече скъсани хора. Тези пари не отиват за пътна безопасност, за подобряване на пътищата ни, а отиват някъде в бюджета да запушват нечии дупки.

Това заяви в интервю за БГНЕС председателят на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов.

С него разговаряме по повод въвеждането на приложението за електронно определяне на маршрута непосредствено преди началото на практическия изпит за придобиване на шофьорска книжка.

„Преди години ние искахме в новата учебна документация да бъде залегнало шофиране по GPS система, защото това е нещо ново, модерно, което е полезно не само в Европа, а и в световен мащаб, само че това нещо се видоизмени и някой реши, че то трябва да бъде приложено по време на самия изпит, като казва, че по този начин щяло да има спиране на корупционните практики", подчерта инструкторът.

Иванов призова тези, които казват, че има корупция при шофьорските изпити, да излязат и да кажат кой е корумпираният, кой дава и кой взима пари, и пр. Той е категоричен, че това, което се говореше от страна на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" (ИААА), че изпитът ще бъде с GPS система, е абсолютна лъжа, като обясни, че в момента се прави едно приложение, като се ползват карти от изминалите 10 г., чертаят се улици и по него изпитващият трябва да следи т.нар. маршрутизация. „Това не е GPS сигнал с Google Maps, който да ви дава реалната обстановка в реалния ден. Вие трябва да преминете през някакви улици, което означава, че се цели с нищо да се подобри качеството на изпита, а се цели максимално да бъдат затруднени хората, които провеждат самия изпит, и кандидатите", смята инструкторът.

Иванов добави, че в ИААА няма нито един човек, който да е обучил друг, нямат педагогическо или съответно техническо образование, на базата на което да могат да обучават. Той съобщи, че няколко пъти министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, който е и бивш автомобилен състезател, е бил канен да се качи в учебен автомобил, за да види как работи тази маршрутизация, както и че фирмата, която реализира този проект, не може да даде яснота защо техниката спира по време на изпита.

Инструкторът даде и конкретен пример: „Преди два дни бяхме на изпита, трябваше да чакаме след приключване на изпита 20 мин. на 35 градуса, за да даде таблетът резултат и оценка."

Председателят на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка посочи, че при високите температури половината от таблетите не работят, както и камерите, но когато се изиска отговор защо това се случва, настойчиво се обяснява, че това е нещо нормално по време на самия изпит. „Попаднахме в задръстване с боклукчийски камион. 15 минути чакаме. Изпитът минава. След това удължаваме времето на хората, които продължават да изпитват, така че това нещо е една несръчно направена система по дадена заявка и някой събира едни пари, за да направи нещо, което ще ощети гражданите на държавата", подчерта той.

Иванов коментира, че самата система е противозаконна, защото явяващият се на практически изпит за придобиване на шофьорска книжка следва да бъде изпитван на нещо, на което не се е обучавал. „За да могат да ви изпитат, вие трябва да бъдете обучавана, а за да бъдете обучавана, трябва да има изменение в учебните програми и в учебната документация, и тогава да бъде проведен изпит на нещо, което вие знаете", отбеляза инструкторът. Той уточни, че системата не разчита и знаците, забраняващи влизането в дадена улица, и задължава да се спазва маршрутът.

„В момента този таблет има едно око в ъгъла. Този, който провежда изпита, трябва да следи окото, което дава командата наляво, надясно и т.н., а в центъра на таблета има и карта, по която се движи самият автомобил на даденото място. Дали този, който изпитва ще гледа посоката, дали ще гледа тази карта, или ще гледа агресивно настроения водач в огледалото зад него или около него, отговор няма, защото тази лоша компетенция и некадърност на определени хора иска да наложи нещо", каза Иванов.

Инструкторът заяви, че вече има два случая на качване на тротоара по време на изпит, както и че човек, който е на пешеходна пътека, е щял да бъде отнесен от учебен автомобил. „Това нещо е опасно при провеждането на самия изпит и ще води до положения, при които действително ще има създадена обстановка за пътнотранспортно произшествие. Второ, отвлича вниманието на председателя на изпитната комисия – той не може да следи и да вижда всичко, което се случва около него. Трето, е стресиращо за самия човек, който сяда да бъде изпитан", обясни той, като посочи, че изпитващият е и педагог, и психолог, наблюдава поведението на кандидат-водача.

Иванов е съобщи, че от една седмица на това приложение са закачени всички председатели на изпитни комисии, които провеждат изпити и всяка вечер те трябва да се обаждат на телефон на фирмата-изпълнител, за да картографират по кои улици не може да се премине, въпреки че не са нейни служители и че тяхната работа е да следят начина, по който се провежда изпитът – качествено и безопасно.

Той открои, че България, заедно с Румъния, е на първо място по брой на загинали на милион жители, както и на последно място по качество на пътищата в Европейския съюз (ЕС). Инструкторът посочи, че България е и с най-лошата организация на движението, а увеличението на санкциите, на размера на контролните точки, които се взимат, не са допринесли особено за подобряване на ситуацията с войната по пътищата.

Иванов добави, че министърът на образованието е направил работна група за изменение на учебната документация и на учебната програма за категориите В, С, D и Е, в която няма представители на инструкторите. „Просто ние сме никои. Но ние сме лошите, които продаваме книжки, които учим лошо и обществото знае, че създаваме некадърни шофьори. Ами аз съм учил половината министри, които са минали. Моите колеги са изучили останалата половина. Пък те не казаха, че някой им е искал рушвет. Ние трябва да участваме в изработване на тези нормативни документи", категоричен е той.

Председателят на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка е на мнение, че часовете по кормуване не следва да се увеличават, тъй като са нормални като бройка. Според него трябва да се променят много други неща, като организацията на движението и маркировката. „България има нужда от 2500 км, най-малко, магистрали", заяви той, като уточни, че в момента са 700 км, като 400 км са „дупка до дупка и няма маркировка, няма котешки очи, няма мантинели, които да отговарят на изискванията".

Иванов обяви, че сме много далеч от Европа, но пък имаме достатъчно на брой легнали полицаи, които чупят автомобилите. Той допълни, че за последните 4 г., при близо 60% събираемост, са събрани 517 млн. лв. от наказания. Изборите, по думите му, струват 520 млн. лв. и за тях плащат шофьорите.

Ако действително на 4 септември официално влезе в сила приложението за електронно определяне на маршрута, от Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка ще излязат на протест на 21 и на 23 септември. „Това нещо е малоумие. Цели, пак казвам, само държавен рекет. Децата ще бъдат късани масово, защото тази система не работи, тя не функционира правилно", каза още Иванов и заключи, че системата най-вече застрашава живота на хората, които са около учебния автомобил, и на този, който го управлява. /БГНЕС