Росен Карамфилов: В изкуството на Кольо Карамфилов няма лъжа, то е такова, каквото той го живееше

Баща ми винаги е казвал, че за него най-важното в изкуството е да изненадва – първо себе си и после всички останали. Това заяви в интервю за БГНЕС писателят Росен Карамфилов, син на големия български художник Кольо Карамфилов.

Любителите на изкуството все още имат възможността да се потопят в магията, която струи от картините на Кольо Карамфилов, като разгледат експозицията в Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство, в която са включени непоказвани и малко известни негови творби.

Идеята за изложбата „Отвъд човека“ датира от преди повече от година. „Искахме да покажем по-непознати творби до този момент на публиката и това беше една много трудна задача за изпълнение 10 години след смъртта на Кольо Карамфилов“, разказа синът на твореца – Росен Карамфилов, който освен да пише, има рок група и рисува.

Експозицията включва около 20 картини, селектирани от куратора Надежда Джакова, а Росен и галеристката Радост Колева събират картините. „Изключителна благодарност към всички хора, с които осъществихме тази идея, освен организаторите, освен Софийски арсенал – Музей, най-вече искам да благодаря на всички колекционери, които буквално си свалиха картините от стените, за да бъдат те тук. Това означава страшно много за мене лично, но и не само. Това е уважение към културното наследство на България, така че просто искам да благодаря наистина“, каза писателят и сподели, че е щастлив, защото почитателите на това високо изкуство успяха да бъдат изненадани.

Изложбата с картини на Кольо Карамфилов е обединена около темата за човека. „Защото човекът е, бих казал, едно централно ядро въобще идейно за творчеството на Кольо Карамфилов. Навсякъде можем да видим човека. Дали ще е в човешкия крак, дали ще е в сълзата, дали ще е в окото, в женската мигла, навсякъде го има човека и в общи линии този център ни помогна да се оттласнем от него и да намерим една тематична основа, която много добре мисля, че ни свърши работа“, подчерта писателят.

За баща си той казва: „Беше необятен. Наистина той можеше да направи едно нещо по десет начина и винаги да бъде по някакъв начин онова, както той обичаше да казва, не хлапе, а лапи, което докато си играе и се забавлява, всъщност прави много сериозни неща. И това е идеята и на тази изложба.“

Кольо Карамфилов винаги е казвал, че децата са бъдещето. Затова и синът му организира днес образователно ателие за деца от 7 до 14 години, за да се докоснат до съвременното изкуство, да разберат повече за художника Кольо Карамфилов, което завършва с творческа част.

Росен Карамфилов е категоричен, че децата трябва да виждат тези красиви неща, те трябва да имат изградено вътрешно възпитание за естетика. „Това е двигател с вътрешно горене, просто това е електроцентрала за смисъл и идеи и може да даде една друга перспектива, може пък да почувстват. Аз вярвам, че ще почувстват“, каза той и отбеляза, че за това изкуство първо трябват сетива, после всичко друго.

На въпроса какво вдъхновяваше баща му да твори, Росен отговори: „Не е едно това нещо със сигурност. Но мога да кажа по себе си, защото и в мене нещата горят по същия начин – в общи линии онова, което не те оставя безразличен, онова, което е част от живота ти по някакъв начин и ти е трудно да го вдишаш за себе си, понякога го издишваш през изкуството. Превръщаш го в нещо красиво, в нещо необозримо, както сме казвали неведнъж.“

Самият му житейски път и това какъв беше той като човек, подчерта Росен Карамфилов, прекрасно обуславя всичко това, което можем да видим в картините му, а много важно в неговото изкуство е това, че няма лъжа. „Няма лъжа в това изкуство, то е такова, каквото той го живееше и каквото ще остане в безкрайността“, каза още писателят.

В изложбата „Отвъд човека“ са включени предимно картини, рисувани от Кольо Карамфилов след 2000 година. Има и няколко графики, които са от 90-те години на ХХ век. Експозицията включва и три картини от последната му изложба, които са рисувани с огън. „Много интересен експеримент, който мисля, че в България не беше правен до този момент“, обясни Росен Карамфилов.

Той е категоричен, че творчеството на Кольо Карамфилов освен да го датираме с някаква начална дата, трябва да знаем, че крайната дата не е 2014 година, завършвайки с неговия житейски път, а по-скоро с именно онази обърната осмица – знакът за безкрайност. /БГНЕС