Прозрачно нагласени конкурси за директори на училища

Скандален конкурс за директор на училище разтърси село Бистрица край София и може да доведе до протести, предаде репортер на БГНЕС.

Историята разкрива Екатерина Салмаси, която е представител на Обществения съвет към 192 СУ „Христо Ботев“ в селото. Тя е член на комисията, която провежда изпита и освен нея включва още четирима души: трима експерти на Регионално управление на образованието (РУО) София-град и един на Столична община.

Екатерина Салмаси има преки наблюдения от работата на училището, където учи нейното дете и самата тя активно подпомага различните училищни дейности.

Изпитът за директор първоначално включва тест, след което кандидатите, които са го издържали, отиват на изпит пред комисията. Там те представят своите концепции.

За конкретното училище е имало няколко кандидата, единият от тях е настоящият заместник-директор Младен Стефанов, който не само познава много добре училището, има визия за неговото развитие, но също така е учил там като дете.

„Преди започването на тестовете г-жа Ваня Кастрева, директор на РУО, разказа как ще протече теста и колко се държи на прозрачността, всичко ще бъде записвано с видеокамери, как се търсят лидери и мениджъри, а не хора, които искат да станат шефове… и други такива прекрасни приказки, на които наистина повярвах“, сподели пред БГНЕС Салмаси.

Но сблъсъкът с реалността е доста различен.

При провеждането на изпитите с тестове не е имало никакъв проблем. „Провеждането на тестовете, където бях квестор, протече напълно нормално и там няма как да се направи някаква шашма“, заяви тя и добави, че резултатите на Стефанов са били отлични и не е имала никакви съмнения, че той ще бъде избран.

Вторият етап включва интервю, на който се явяват вече трима кандидати, сред които е Стефанов. „Прочетох концепциите и на тримата кандидати, които трябваше да представят визията на училището. Те трябва да бъдат аргументирани, да покажат комуникативни умения, да имат знания за нормативната уредба и да решават казуси, свързани с реалния училищен живот. Комисията имаше инструкции с подробно описание какви са критериите за оценяване. Всеки индивидуално трябваше да прецени как отговаря съответният кандидат и да го точкува от 1 до 5, като най-висока оценка се даваше за кандидат, който отговаря най-пълно и свързано с проблематиката на конкретното училище“, заяви Екатерина Салмаси.

При започването на изслушването на кандидатите тя забелязва, че на първата кандидатките, започват да се поставят най-високите оценки, въпреки че нейните отговори са доста незадоволителни и тя е убедена, че комисията няма да я хареса за директор. Вторият кандидат е човек, който кандидатства за директор на няколко училища, на което по принцип РУО не гледа с добра око, той не отговаря на критериите и е отхвърлен. Накрая идва Младен Стефанов, който се представя блестящо.

„Концепциите и визиите за училището на другите двама кандидати бяха общи приказки, базирани на Стратегията на нашето училище, която е писана от Стефанов преди години. Не бяха запознати с проблематиката му, което е нормално, защото са външни хора. За разлика от тях Младен Стефанов се справи блестящо - аргументирано и сбито представи своята концепция, запозна комисията с проблемите в нашето училище и ясно, точно и реалистично описа стъпките, които ще предприеме за тяхното решение. Запозна ни с визията си за училището, която е надграждаща на всичко, което до тук е правено и ще бъде направено. Доказа също комуникативните си умения и знания, относно нормативната уредба, както и лидерски и мениджърски подходи“, разказа Екатерина Салмаси.

За своите отговори Младен Стефанов получава от представителите на РУО най-ниската оценка единица, което означава, че не отговаря на никакви критерии.

„Видях разликата в кандидатите и тяхното представяне. За мен тази оценка беше необяснима. Всички приказки на Ваня Кастрева и РУО какви директори търсят и всички изисквания на МОН просто се сринаха пред очите ми и видях една голяма лъжа. Избраха кандидат, който няма идея за проблематиката на училището, нито има ясна визия за бъдещето му. Кандидат, който не е спечелил конкурса за собственото си училище, но печели конкурса за чуждо“, заяви Салмаси.

Тя се чувства излъгана, конкурсът или по-точно псевдоконкурсът е една подигравка с хората.

Екатерина Салмаси е изпратила сигнал до МОН и РУО за спирането на конкурса. От просветното министерство са реагирали веднага и още на следващия ден, след получаването на сигнала, са изпратили писмо до РУО с копие до нея. В него се иска проучване на случая и отговорност от експертите на РУО и членовете на комисията.

Екатерина Салмаси призовава, ако има и други, които са участвали в подобен фарс, да не мълчат и да дадат гласност на случилото се. „Стига мълчание! Стига търпение! Докога ще ги оставяме да се гаврят с нас и с нашите деца?! Надявам се справедливостта да възтържествува!“, призова тя. /БГНЕС