Стачки хвърлят сянка върху огромните нетни печалби на "Луфтханза"

Германският авиогигант "Луфтханза" увеличи повече от два пъти печалбата си през 2023 г., като продължи да се възстановява от пандемията от коронавирус, въпреки че е изправен пред нови рискове заради вълната от стачни действия.

Групата отчете нетна печалба от 1,67 млрд. евро, което е значително увеличение спрямо цифрата от 791 млн. евро през 2022 г. Печалбата е малко под оценката на анализаторите, анкетирани от фирмата за финансови данни FactSet.

Но все пак компанията бележи втора поредна година на успех за групата - чиито превозвачи включват Lufthansa, Eurowings, Austrian, Swiss и Brussels Airlines - след две години на загуби, дължащи се на затварянето на граници, свързано с пандемията.

"Групата "Луфтханза" възвърна финансовата си сила", заяви главният изпълнителен директор Карстен Шпор.

2023 г. беше "една от трите най-добри години в историята на групата Lufthansa", добави той.

Приходите са се увеличили с 15% до над 35 млрд. евро, а с авиокомпаниите на групата са летели общо 123 млн. пътници, което е с 20% повече от предходната година, макар и все още под рекордните нива отпреди пандемията.

Групата заяви, че иска да изплати на акционерите си дивидент за първи път от 2019 г. насам, преди пандемията от коронавирус.

Подобно на други авиогрупи, "Луфтханза" беше силно засегната, когато коронавирусът спря световните въздушни превози и през 2020 г. се наложи да бъде спасена от германското правителство. Но компанията - една от най-големите авиогрупи в Европа - се възстанови много успешно, тъй като търсенето се възстанови, когато ограниченията бяха отменени.

В прогнозата си за тази година групата заяви, че очаква продажбите да се увеличат значително, а оперативната печалба да бъде на същото ниво като през 2023 г.

Многобройни предизвикателства

"Луфтханза" все още е изправена пред множество предизвикателства, най-неотложните от които са вълната от стачки, тъй като синдикатите настояват за рязко увеличение на заплатите, за да компенсират високата инфлация.

Последната от тях започна рано днес, когато наземният персонал на Lufthansa започна двудневна стачка, която ще доведе до сериозни смущения. Отменени са полети от и до Франкфурт и Мюнхен на авиокомпания и от летище София.

Служителите излязоха на протест и през февруари, което засегна около 100 000 пътници и доведе до спиране на 80-90% от търговските полети на авиокомпанията.

По-рано тази седмица Марвин Решински от профсъюза "Верди", който представлява работниците, се нахвърли върху "Луфтханза" за това, че отказва да се съобрази с техните искания, докато отчита големи печалби.

Докато компанията отчита добри резултати и "бонусите за членовете на управителния съвет ще бъдат увеличени значително... служителите, с почасово заплащане от 13 евро в някои случаи, вече дори не знаят как да свържат двата края в най-скъпите градове в Германия", отбеляза той пред АФП.

В последно време много сектори в Германия бяха засегнати от протести - от транспорта до държавната администрация.

Авиокомпанията също се сблъска с проблеми при наемането на персонал, тъй като се надпреварва да замени служителите, които бяха освободени или напуснаха по време на пандемията.

Офертата на "Луфтханза" за придобиване на дял в италианската ITA Airways се сблъска със сътресения, след като антитръстовият орган на Европейския съюз започна разследване на плана, опасявайки се, че той може да навреди на конкуренцията.

Миналата година "Луфтханза" се съгласи да плати 325 млн. евро за 41% дял в ITA, като италианското министерство на финансите също внесе 250 млн. евро като част от увеличението на капитала.

Сделката предостави на германската компания различни възможности да увеличи дела си или да придобие изцяло ITA Airways на по-късен етап.

Компанията днес се изказа оптимистично за сделката, като заяви, че "очаква одобрението на Комисията на ЕС през тази година".

Групата "работи в тясно и конструктивно сътрудничество с Комисията на ЕС, за да постигне бързо приключване и последващо изпълнение на сделката", се казва в изявлението. /БГНЕС